امضای دیجیتال چیست و چگونه کار می کند ؟

بازدید: 227 بازدید

امضای دیجیتال چیست و چگونه کار می کند ؟

 

در این مطلب جامع قصد داریم بگوییم امضای دیجیتال چیست ، چه کاربردی دارد ، مزایای آن چیست ، امنیت امضای دیجیتال چگونه است و چگونه یک امضای دیجیتال بسازیم.

پس اگر در ذهن شما سوالاتی درباره امضای دیجیتال و چگونگی کارکرد آن وجود دارد، این مقاله را تا انتها بخوانید!

همان طور که از اسمش پیداست امضای دیجیتال دقیقاً همان چیزی است که به انتظار داریم جایگزینی مدرن و با امنیت بالا برای امضا با کاغذ و قلم باشد.

<yoastmark class=

امضای دیجیتال چیست؟

در واقع امضای دیجیتال یک تکنیک ریاضی است که برای تأیید صحت و درستی یک سند دیجیتال یا نرم افزار و غیره استفاده می شود. این امضا معادل دیجیتالی امضای دستی یا مهر است، اما با این تفاوت که امنیت بسیار بیشتری دارد.

امضای دیجیتال برای حل مشکل دستکاری و جعل هویت در ارتباطات دیجیتال در نظر گرفته شده است.

این امضای دیجیتالی تضمین می کند که محتوای یک پیام در حین انتقال تغییر نمی کند و به ما این کمک را می کند که بر مشکل جعل هویت و دستکاری پیام در ارتباطات دیجیتال غلبه کنیم.

در بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله ایالات متحده آمریکا، امضای دیجیتال مانند امضای دستی سنتی از نظر قانونی الزام آور تلقی می شود.

امضای دیجیتال می تواند اطلاعات مبدأ، هویت افراد و وضعیت اسناد الکترونیکی یا پیام های دیجیتال را ارائه دهد.


همچنین بخوانید : امضای افراد معروف


نقش امضای دیجیتال

همان طور که گفته شد در بسیاری از مناطق دنیا، از جمله بخش‌هایی از آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا، امضاهای دیجیتال از نظر قانونی الزام آور هستند و ارزشی کاملا مشابه امضای اسناد سنتی را دارا هستند.

علاوه بر امضای اسناد و پیام های دیجیتال، این امضاها برای تراکنش های مالی، توزیع نرم افزار، ارائه دهندگان خدمات ایمیل و هر جایی که صحت و یکپارچگی ارتباطات دیجیتال در آنجا مهم است استفاده می شود.

 

امضای دیجیتال چگونه کار می کند؟

این امضا مبتنی بر رمزنگاری کلید عمومی (public key cryptography) است که به آن رمزنگاری نامتقارن (asymmetric cryptography) هم می گویند.

در واقع با استفاده از یک الگوریتم ریاضی، ارائه دهندگان امضای دیجیتال مانند Zoho Sign دو کلید ایجاد می کنند: یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی، و این امضای دیجیتالی از طریق دو کلید رمزنگاری که دارای ارتباط متقابل هستند، کار می کنند.

چه برای رمزگذاری و چه برای رمزگشایی امضا، شخصی که امضای دیجیتال را ایجاد کرده، از یک کلید خصوصی برای رمزگذاری داده های امضا بهره می برد. و تنها راه رمزگشایی آن داده ها با کلید عمومی آن امضاکننده است.

اگر گیرنده اسناد یا داده ها نتواند سند را با کلید عمومی امضاکننده باز کند، مشخص می شود که سند یا امضا مشکل دارد، و اگر مطابقت داشتند، سند دستکاری نشده است و معتبر تلقی می شود.

به این شکل امضای دیجیتال احراز هویت می شود.

digital signature process
پروسه امضای دیجیتال

 

مزایای امضای دیجیتال

طبیعتا امضای دیجیتال دارای مزایای بسیار زیادی است که در این جا به چند مورد از آنها اشاره میکنیم :

۱- اثرات زیست محیطی مثبت : کاهش استفاده از کاغذ و همچنین ضایعات، اثرات منفی محیط زیستی استفاده از اسناد کاغذی را کاهش می دهد.

۲- قابلیت ردیابی امضای دیجیتال : این امضاء یک مسیر حسابرسی ایجاد می کند که سوابق در آن ثبت می شود.

۳- صرفه جویی در هزینه ها : عدم استفاده از کاغذ در سازمان ها می تواند از هزینه های قابل توجهی مثل هزینه خرید کاغذ، حمل و نقل و هزینه های این چنینی جلوگیری کند.

۴- صرفه جویی در وقت : امضای دیجیتال فرآیندهای وقت گیر امضا با کاغذ و قلم و ذخیره سازی اوراق و اسناد را بسیار آسان و سریع می کند.

۵- پذیرقته شده و قابل استفاده در سظح جهانی

۶- امنیت : و البته مهم ترین مزیت استفاده از امضای دیجیتالی امنیت آن است.

امنیت امضای دیجیتال
امنیت امضای دیجیتال

 

چگونه یک امضای دیجیتال بسازیم ؟