وکتور آرت (vector art) چیست ؟ و چگونه از آن استفاده کنیم

بازدید: 523 بازدید

وکتور آرت چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

 

در این مطلب می خواهیم پاسخ این سوال را بدهیم که وکتور آرت چیست ؟ البته کار به همین جا ختم نمی شود. همه چیزهایی را که برای درک درستی از وکتور آرت ( vector art ) به آن نیاز دارید، از تفاوت بین تصاویر وکتور و تصاویر پیکسلی (رستر یا بیت مپ) گرفته تا شناسایی فایل‌های وکتوری، و همچنین ایده‌ها برای نحوه استفاده از وکتور آرت یا هنر برداری، را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

در پایان هم به معرفی چند نرم افزار برای وکتور آرت می پردازیم.

 

وکتور آرت چیست ؟

 

وکتور آرت چیست ؟ و چگونه از آن استفاده کنیم

وکتور آرت در واقع یک نوع هنر دیجیتال است که با نرم افزار های طراحی وکتور تولید می شود.

نرم افزار های طراحی Vector به شما این امکان را میدهند که تصاویری با کیفیت بالا تولید کنید که هر چقدر هم که آنها را بزرگ کنید کیفیت آن ها کم نمی شود یا در واقع پیکسلی نمی شوند.

دیلیل آن این است که فرمت وکتور یا همان برداری از پیکسل ها استفاده نمی کند، بلکه از خطوط ، نقطه ها و اشکال هندسی استفاده می کند که بی نهایت مقیاس پذیر هستند.

 

برای بهتر فهمیدن این موضوع به شما پیشنهاد میکنم ویدئوی زیر را مشاهده کنید :

ببینید که چگونه این طراح وکتور هنرمند تصویر خود را با اتصال نقاط و خطوط برای ایجاد هر شکل و منحنی می سازد. این هنر برداری یا همان وکتور آرت است. برای اکثر طراحان گرافیک و تصویرگران بسیار جذاب، سرگرم کننده، موثر و البته ضروری است.


همچنین بخوانیدوکتور چیست و چه کاربردی دارد ؟


وکتور آرت هنر است یا طراحی؟

برای پاسخ به این سوال باید بگم هر دو.

وکتورها را می توان صرفاً برای ایجاد هنر دیجیتال و تصویرسازی و البته برای پروژه های طراحی مانند طراحی لوگو، پوستر، بنر تبلیغاتی، طرح اسلیمی، آیکون و غیره استفاده کرد.

اما مطمئنا وکتور آرت برگرفته از یک ذوق و استعداد هنری بیشتری است. و البته خلاقیت !

وکتور ارت رونالدو
وکتور آرت رونالدو

 

فرق وکتور و رستر

همان طور که گفته شد تصاویر وکتوری یا برداری از منحنی ها، نقاط و اشکال تشکیل می شوند، ولی گرافیک پیکسلی (بیت مپ) یا همان رستر از پیکسل ها تشکیل شده است. که برای همه شما آشنا هستند.

کافیست روی یک عکس بیش از حد زوم کنید تا آنها را مشاهده کنید.

تفاوت اصلی وکتور و رستر این است که رستر وابسته به رزولوشن است، به این معنی که وضوح تصویر تنها می تواند به اندازه تعداد پیکسل های تصویر باشد، در حالی که تصاویر وکتور را می توان تا بی نهایت بدون افت کیفیت تغییر داد.


همچنین بخوانید : تفاوت وکتور و پیکسل


نحوه استفاده از وکتور آرت و کاربرد های آن

از هنر وکتور یا وکتور آرت برای انواع مختلفی از پروژه های طراحی استفاده می شود. به عنوان مثال برای طراحی گرافیک، تصویرسازی و هنرهای دیجیتال از جمله طراحی چهره، فضا سازی و… استفاده می شود.

نرم افزار های مختلفی را می توان برای طراحی گرافیک وکتور استفاده کرد. این به طراح بستگی دارد که تصمیم بگیرد کدام نوع نرم افزار برای پروژه طراحی آنها مناسب است.

معمولا از وکتور و وکتور آرت برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا و مقیاس پذیر استفاده می کنند. پس جایی که این معیار ها برای ما مهم باشد حتما سراغ تصاویر وکتوری می رویم.

در اینجا به برخی از کاربرد های وکتور آرت اشاره می کنیم :

 

Illustration یا تصویر سازی

امروزه تصویرسازی یا Illustration به یک حرفه بسیار مورد توجه و البته جذاب تبدیل شده است.

برندها و سایت های بزرگ عاشق محتوای بصری حرفه ای هستند تا شخصیت برند و محصولات خود را به زیبایی و شایستگی به تصویر بکشند. Illustration برای محتوای سرمقاله (چاپی و آنلاین)، رسانه های اجتماعی، طراحی UX/UI و موارد دیگر استفاده می شود.

می توانید با بررسی این نمونه کارها برای طرح های خود الهام بگیرید.

تصویرسازی یک صنعت هیجان انگیز است که دست ما در آن بسیار باز است. بسیاری از تصویرگران به صورت آزاد کار می کنند و استودیوی شخصی خود را دارند.

 

طراحی وب سایت

از هنر وکتور یا وکتور آرت برای بسیاری از عناصری که در طراحی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله آیکون ها، نمادها، لوگوها، تصاویر و غیره استفاده می شود.

 

طراحی پوستر با وکتور

امروزه پوستر ها کاربردهای بسیار زیادی دارند، به عنوان مهم ترین کاربرد آنها می توان به کاربرد پوستر در بازاریابی و تبلیغات چه در صنعت چاب و چه در شبکه های اجتماعی اساره کرد.

شما برای چاپ با کیفیت پوسترها به تصاویر وکتور نیاز دارید.

 

طراحی لوگو با وکتور آرت

در حال حاضر اکثر طراحان گرافیک از نرم افزارهای وکتوری برای طراحی لوگو استفاده می کنند. دلیل آن این است که وکتور ها به راحتی مقیاس پذیر هستند، و البته ویرایش آن نیز ساده است.

 

طراحی بیلبورد با وکتور آرت

استفاده از طرح وکتور برای بیلبوردها عالی است، دلیل آن هم مشخص است، حفظ کیفیت تصویر !

 

استفاده از وکتور در بازی های کامپیوتری

طراحان بازی های ویدیویی از انواع نرم افزارها و وکتور ها استفاده می کنند. ولی یک فرم بسیار پیچیده از طراحی است. این نوع استفاده از وکتور آرت اخیراً با محبوبیت روزافزون بازی های ویدیویی و واقعیت مجازی محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

استفاده از وکتور در بازی های ویدئویی
استفاده از وکتور در بازی های کامپیوتری

همچنین بخوانید : فرمت EPS چیست؟


 

شروع آموزش وکتور آرت

اگر علاقه مند به شروع کار وکتور آرت هستید، ابتدا باید کمی آموزش ببینید.

در حال حاضر تعداد زیادی دوره آنلاین آموزش وکتور آرت در سایت های مختلف در دسترس است و حتی ویدیوهای رایگان زیادی در یوتوب و آپارات وجود دارد که اگر حوصله و تمرکز خودآموزی را داشته باشید می توانید از آنها استفاده کنید و وارد دنیای این هنر هیجان انگیز شوید.

البته همراه با دوره آموزشی مناسب، شما به نرم افزار مناسب برای وکتور آرت نیاز دارید.

وکتور آرت چهره نیمار
وکتور آرت نیمار

 

بهترین نرم افزار برای وکتور آرت چیست؟

همانطور که میدانید، وکتور آرت و طراحی وکتور نیاز به نرم افزار مناسب دارد. بازار طراحی دیجیتال پر از نرم افزارهای تصویر برداری برداری و نرم افزارهای گرافیک برداری است.

چگونه بهترین آنها را انتخاب کنیم؟ شاید بخش زیادی از این موضوع به سلیقه شما برگردد، برای اینکه ببینید چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند، کمی جستجو و تحقیق می طلبد.

ما برای شما برخی از بهترین نرم افزار های طراحی وکتور آرت را که ارزش بررسی دارند در زیر فهرست کردیم.

وکتور آرت با Vectornator

وکتور آرت با ایلوستریتور Adobe Illustrator

نرم افزار Affinity Designer

برنامه CorelDRAW برای وکتور آرت


در پایان امیدوارم بعد از خواندن این مقاله درک بهتری از وکتور آرت و این فرم هنر دیجیتال هیجان انگیز پیدا کرده باشید. ما اینجا در سایت پی کو عاشق این هنر دوست داشتنی هستیم.

نویسنده : فرزان زاهدی پور