انتخاب رشته پایه نهم سال تحصیلی ۱۴۰۰

بازدید: 2368 بازدید

انتخاب رشته پایه نهم سال تحصیلی ۱۴۰۰

قصد دارید دیپلم چه رشته ای را بگیرید؟! :

برای این لازم است ابتدا انتخاب رشته کنید،

شما باید پس از گذراندن نیم سال اول نهم و کسب نمرات موجه بسته به توانایی ،استعداد وخلاقیت و مهم تر از همه تلاش خود اقدام به رشته کنید .

اول باید بدانید که فقط به نمرات پایه نهم توجه نمیشود بلکه همه ی نمرات سه سال دوران متوسطه اول (هفتم،هشتم ،نهم)در انتخاب رشته تاثیر خواهد گذاشت مهم ترین نکته ای که در پایه نهم آمده : تاثیر سهمیه مناطق ایثارگران،جانبازان،خانواده شهدا ورزمندگان در انتخاب رشته مهم می باشد ،برای مثال اگر تعداد کسانی که سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی داشته باشند زیاد باشد،ممکن است حتی کسانی که معدل بالای۱۸دارند هم نتوانند این رشته را انتخاب کنند.

دیگر موارد تاثیر گذار در اتخاب رشته شمامیتواند :

۱:علایق خود دانش اموزکه ۱۰ درصد را شامل میشود.

۲:نظر و مشاوره والدین که ۵ درصد را دربر میگیرد .

۳:نظر دبیران تمام دروس که ۱۰ درصد را شامل میشود .

۴:نتیجه ازمون های مشاوره ای که ۳۵ درصد را در بر میگیرد.

۵:نتایج عملکرد درسی دانش اموزان (نمرات درسی)که ۳۵ درصد را شامل میشود.

و در آخر نظر مشاوره تحصیلی که ۱۰ درصد در انتخاب رشته تاثیر گذار خواهد بود.

بحث کنجکاو برانگیز دانش اموزان :

سه شاخه اصلی نظری ،فنی حرفه ای و کار دانش وجود دارد که هر کدام زیر مجموعه های خود را داراست.

علوم تجربی:مهم ترین نکته در این رشته این است  که (داشتن نقاط قوت در درس های زیست شناسی،ریاضی،و شیمی)برای موفقیت دانش اموزان ضروری است.چرا که رشته های دانشگاهی این‌رشته هم مرتبط با علم زیست،شیمی،ریاضی و فیزیک هستند،علاقه مندان به این رشته باید تا حدودی حفظیات خوبی داشته باشند ،از بهترین رشته های دانشگاهی ،رشته ی تجربی می توان :پزشکب،مامایی،هوشبری،فیزیوتراپی، و زیست شناسی را نام برد.و اما از شرایطش که :حاقل معدل برای تحصیل در این رشته باید ۱۴ باشد.

ریاضی فیزیـک:در این رشته داشتن پایه قوی در درس های ریاضی ،فیزیک و‌شیمی برای رسیدن به هدفتان لازم است.اما شرایط ضریب نمره ومدل در این رشته مانند رشته تجربی است.

علوم انسانی:در این رشته علاقه وتوانایی در درس هایحفظی باید مورد توجه قرار بگیرد و مهم تر این این باید به (روابط عمومی قوی و‌سخنوری،حفظیات قوی و به طور مهارت های ارتباطی) توجه داشته باشند.چون در رشته های دانشگاهی که شامل روانشناسی .حقوق علوم اجتماعی ،اقتصاد،مشاوره،مدیریتو… میشود نیازمند این مهارت هامی باشد.نیاز است ضریب درس های مطالعات اجتماعی ،ادبیات فارسی و عربی در علوم انسانی کمتر از ۴۲ نباشد. حداقل معدل در این‌رشته ۱۴ است.

فنی حرفه ای:این رشته دارای ۴زیرگروه :هنر،مدیریت، خدمات صنعت،کشاورزی می باشد. از مزایای این رشته این است که،راحت تر وارد بازار کار میشوند به خصوص کسانی که علاقه ی خاصی به کار های عملی دارند.نیاز است ضریب درس های ریاضی ،علوم تجربی و حرفه وفن در فنی خرفه ای کمتر از ۳۰ نباشد.و کسب حداقل نمره ۱۰ در ریاضی بدون تبصره و داشتن حداقل معدل در این رشته ۱۲ است.

کار و دانش:از مهم ترین ویژگی‌های این رشته این است که میتوان ؛به آموزشگاه های فنی و حرفه ای که مجوز خود را از سازمان فنی حرفه دریافت کرده اند ،مراجعه کرده و دیپلم خود را دریاف کنید . واخد های کارگاهی کار و دانش بیشتر از فنی حرفه ای می باشد .نیاز است ضریب درس ها در کار ودانش کمتر از ۳۶ نباشد وخود معدل کمتر از ۱۲ نباشد.

علوم ومعرف اسلامی: این رشته نیازمند توانایی در زمینه حفظیات می باشد .فارغ التحصیلان این رشته می توانند در دانشگاه های علوم وحدیث و حوزه علمیه مشغول به تحصیل شوند.نیاز است ضریب درس های مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی و عربی کمتر از ضریب۴۲ نباشد.حداقل نمره معدل در این رشته باید۱۴باشد.

نکته های مهم و کلیدی در انتخاب رشته نهم:

۱:مشورت با والدین ومشاوران

۲:شناخت دقیق از رشته ها

۳:رشته ی مورد علاقه ی خود را با توانایی ها وامکانات موجود خود بشناسید.

یکی از اقداماتی که در این زمینه (انتخاب رشته)صورت میگیرد ،برگزاریآزمون های آنلاین توانایی ورغبت سنجی می باشد که دانش اموزان نهم با مراجعه به سامانه هدایت تحصیلی دانش اموزان در ازمون مشاوره ای همگام شرکت میکنند تا تیپ شخصیتی،علایق ،روحیاتو مهم ترین انها (توانایی انها)پی ببرند.

نگرانی دانش اموزان ،تصمیمات وزارتخانه:

شرایط انتخاب رشته در بالا ذکر شد اما ،مسئله بسیار مهم برای انتخاب رشته پایه نهم در سال ۱۴۰۰ چیست؟:تاثیرات ویروس کرونا بر اموزش و تاثیر آن در شرایط اتنخاب رشته پیش از یک‌سال است که ویروس کرونا دامن گیر تمام کشور ها شده ودر همه ی امور انها نقش بسیار زیاد و منفی خود را ایفا کرده و یکی از مهم ترین دردسر های وجود این‌ ویروس:عدم حضور دانش اموزان در مدرسه،کاهش ساعات اموزش و استراب دانش اموزان از اینکه نمی توانند تمامی مفاهیم دروس را از طریق اموزش مجازی و رسانه ای را به طور کامل درک کنند. واینکه صرف کردن ساعات طولانی برای اموختن دروس پای گوشی همراه به چشم ها،گردن، ودست های دانش اموزان آسیب رسانده و یک بی میلی نا خواسته را در انها ایجاد کرده که این خود در کسب نمره قابل قبول در دروس به دنبال می اورد .حال با وجود این مشکلات جای  آن نیست که وزارت اموزش در شرایط انتخاب رشته نهم تجدید نظر و دقت بیشتری به عمل آورد و با سهولت و نرمش بیشتری در این باره تصمیم گیری نمایند.