تاریخ انتشار:
بازدید:
2087 بازدید
شرایط و ضوابط رشته فن سخنوری
شرایط وضوابط داوری فن سخنوری:
- کیفیت حضور در صحنه و حسن آغازسخن جهت ایجاد آرامش لازم و مطلع مناسب برای شروع بوده و نیازی به خواندن متون عربی و ادعیه نیست و نام ویاد خداوند متعال و استعانت از پیامبر (ص) و یا ائمه معصومین (ع) در چند کلمه کفایت می کند.
- تسلط بر جایگاه و موضوع به منزله تسلط فرد بر موضوع و عدم اضطراب وی می باشد.
- در مقدمه با استفاده از جملاتی که مرتبط با پیشینه موضوع وبیان ضرورت و اهمیت طرح آن در قالب (نثر ، نظم ، بیان آمار و ارقام ) برای آماده کردن ذهن مخاطبین بمنظور ورود به موضوع اصلی مدنظر است .
- در بیان مفاهیم اصلی موضوع منظور پرهیز از عدم پرداختن به مطالبی که مخاطبین را از موضوع اصلی دور نماید و بنحوی بیانات خودرا ارائه نماید که مخاطب با استفاده از حداکثر حواس چندگانه خود موضوع را درک نماید.
- شیوایی بیان منظور همان سادگی و بی تکلفی سخن و دوری از الفاظ سنگین و غیرآشنا می باشد و رسابودن یعنی مطالب دارای وضوح بوده ودر خور فهم مخاطب باشد.
- استناد به آیات و روایات ، و اقوال بزرگان متناسب با موضوع برای فهم بیشتر مخاطبین نسبت به موضوع صورت پذیرد.
- به کاربردن صناعات ادبی و صورخیال تشبیه ، مجاز کنایه ، استعاره ، تشخیص و…. به منظور تقویت متن سخنرانی و توسعه انگیزه در مخاطبین برای تمرکز ذهن و اندیشه نسبت به موضوع و بیان سخنران
- نتیجه گیری و یا برداشت کلی از مفهوم مطالب منظور سطح فهم و اندیشه دانش آموز سخنران می باشد.
فرم داوری رشته فن سخنوری
نام نام خانوادگی : منطقه /شهرستان /استان : پایه تحصیلی :
موضوع سخنرانی :
ردیف | ملاک های ارزشیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز مکتسبه | |
۱ | کیفیت حضور در صحنه | آراستگی و ظاهر مطلوب | ۱ | |
آرامش و طمآنینه | ۱ | |||
۲ | حسن آغاز سخن | نام ویادخدای متعال، پیامبران و ائمه معصومین(ع) | ۱ | |
تسلط برجایگاه و موضوع | ۵ | |||
۳ | کیفیت بیان مطلب | بیان مقدمه برای آمادگی ذهن مخاطبین | ۷ | |
بیان مفاهیم اصلی و مطالب مرتبط | ۱۵ | |||
شیوایی و رسا بودن مطالب | ۷ | |||
استناد به آیات ، روایت ، اشعار و تمثیل و نیز صناعات ادبی و صورخیال در مطالب | ۱۵ | |||
دقت در تلفظ و واگویی دقیق و بهتر واژگان (Pronunction-Articultion) | ۵ | |||
توجه به تکیه، تأکید، آهنگ، درنگ در جملات | ۵ | |||
استفاده از زبان بدن در برقراری بهتر با مخاطب (ارتباط چشمی، حرکات دست و…) | ۵ | |||
مخاطب شناسی و مخاطب سنجی برای گفتار | ۳ | |||
توجه و استفاده از سنت های ایرانی در بیان مطالب(نقالی، پرده خوانی و…) | ۲ | |||
سرعت در گفتار | ۳ | |||
برداشت از مفهوم مطالب (نتیجه گیری ) | ۱۰ | |||
جمع امتیاز شفاهی | ۸۵ | |||
جمع امتیاز کتبی | ۱۵ | |||
جمع نهایی | ۱۰۰ |
به زودی محصولات آموزش های ویژه سخنوری قرار میگیرد