فوتیج چیست

بازدید: 1678 بازدید

فوتیج چیست  و چقدر با فوتیج اشنا هستید؟! وایا کاربرد های آن را میدانید؟

در برنامه هایی مثل افترافکت و پریمیر و فوتوشاپ از فایل های از پیش ساخته شده و ابزار های خاص میتوانید به سرعت بالا جذابیت کار و حرفه ای شدن محتوای تولید شده دست یابید. فایل هایی که به صورت کاملا لایه باز طراحی شده این امکان را به شما میدهد که بتوانید به پروژه های ویدئویی (موشن گرافی ها) خود جلوه های تازه ای را بیافزایید .این ابزار به چه کارشما می آید؟ شما به کمک این ابزار میتوانید پروژه های جذاب تر وحرفه ای تری تولید کرده یابا اعمال تغیراتی افکت های ویژه وجالبی رابه فایل خود اضافه کنید. در اصل فوتیج یک فایل خام ویدئویی است که به وسیله دوربین های فیلمبرداری یا مدار بسته و غیره.. ذخیره شده است.اما حاوی جلوه های ویژه نیست .شما به کمک این فایل ها میتوانید در طراحی پروژه خود از انواع بک گراند ها استفاده کنید ویا از انها در تولید محتوای جدید بهره بگیرید دقت کنید که این فایل ها با کلیپ های اماده تفاوت دارد.

کلیپ اماده چیست؟!:علت اشتباه شدن فوتیج با کلیپ اماده در این است، کلیپ های اماده با نرم افزار های کامپیوتری ساخته شده و در انها افکت ها وطرخ های مختلف ایجاد شده که بسیار جذاب وحرفه ای است اما این فایل ها به هیچ عنوان فوتیج نیستند.

ضرورت استفاده از فوتیج را میدانید ؟!:بارها پیش امده درباره جنگ های جهانی یا اتش فشان ها یا اتفاقات نجومی وشهاب سنگ یا بالایای طبیعی وغیره از رسانه ها شنیده اید و پیش امده بخواهید درباره این ها محتوای ویدئویی تولیدکنید ونیازمند این گونه فایل ها باشید.

پس بهتر است بدانید فایل های خام فوتیج برای همین اهداف طراحی شده تا کار شما اسان شود .

قطعا شما برای ساخت یک فایل ویدئویی نیازمند یک پس زمینه حرفه ای هستید که فوتیج ها این کار را برای شما انجام میدهند. از فواید فوتیج ها دسته بندی مختلف ومتنوع انهاست که هرکدام در محیطی مورد استفاده قرار میگیرند ،مثلا فوتیج های اماتوری(تازه کار)برای ساخت مستند های طبیعی زیاد استفاده میشوند .

تنوع فوتیج ها:یک:استوک فوتیج،دو:الفا فوتیج،سه:کروماکی فوتیج،چهار:موشن گرافیک فوتیج،پنج:فوتیج overlay

هرکدام از موارد بالا در فضاهای خاص خود کاربرد دارد برای مثال فوتیج های موشن گرافیک در تولید انیمیشن های دو بعدی بهکار گرفته میشوند .

اشنایی با انواع فوتیج ها:یک:استوک فوتیج،این فایل ها توسط دوربین های معمولی و گاهی حرفه ای افراد به منظور استفاده کاربرام از انها طراحی شده مثلا اگر در مورد فضاهای سبز وپارک ها یا مناطق شهری فصد ساختن فیلم دارید نیازمند یک فایل کامل از فضاهای سبز و پارک وبافت شهری هستید که با استفاده از این فوتیج ها میتوانید ان را در فیلم خود به اجرا دراورید ،دو:موشن گرافیک فوتیج ،:استوک فوتیج ها از محیط های واقعی گرفته شده اما موشن گرافیک فوتیج به کمک نرم افزار های گرافیکی ،طراحی شده که این فایل ها در اصل برای ایجاد جلوه های ویژه و جذاب روی یک محتوای ویدئویی به صورت بسیار حرفه ای وواقع گرایانه(رئالیستی) طراحی شده از این دست فوتیج ها میتوان افکت های اتش و انفجار یا تصادف ماشین هارا نام برد ،سه:کاربرد الفا فوتیج،:الفا فوتیج نیز در تولید فیلم های سینمایی و جلوه های ویژه به کار میروند به کمک این ابزار میتوانید با سرعت بسیار بالایی فایل را از پس زمینه خود جدا کنید یا به کمک این فوتیج ها که به شکل ترtransparentهستند ،میتوانید فایل های پس زمینه خود را به ان بیافزایید یعنی این فایل ها دو منظوره اند ،هم قابلیت حذف پس زمینه را دارند و هم قادر به افزودن ابجکت های ویدئویی هستند.

فوتیج الفا شامل انواع افکت های انفجار و اتش ،توفان ،باران،رشد گیاهان و…می باشند،چهار:کروماکی فوتیج،در این فوتیج ها کاراکتر ها در محیطی که به نام پرده سبز معروف است قرار میگیرد و کارهایی که لازم است را انجام میدهد سپس آن را به کمک جلوه های ویژه از فیلم حذف نموده ،فوتیج های الفا به دلیل قابلیت اضافه نمودن راحت تر افکت های نمایشی میتوانند کار شما را در تولید فیلم ها تا حد زیادی سرعت ببخشند.فوتیج overlay:این دسته فوتیج ها مثل الفا فوتیج هستند ولی زمینه کاملا مشکی‌دارند،هدف از ساخت این فایل ها ،ساخت افکت های نوری است که این فوتیج ها در انواع فلر های نوری قابل مشاهده اند.

موارد استفاده فوتیج ها :فوتیج ها اکثرا در برنامه های گرافیکی مورد استفاده قرار میگیرند و قالبا برای نرم افزار ادوبی افترافکت یا پریمیر ادوبی ساخته میشوند ،البته برنامه ی سینما فوردی برای ساخت فیلم های خرفه ای موجود است که به شما امکان خلق افکت های مختلف و استفاده از انها در پروژه های دیگر را میدهد .