موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

بازدید: 2004 بازدید

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست ؟

در این مطلب کامل اول سعی میکنیم با مفهوم موشن گرافی آشنا بشیم، میفهمیم که برای ساخت یک کلیپ موشن گرافیک به چه چیز هایی نیاز داریم، و بعدش با کاربرد ها، مزایا و معایبش آشنا میشیم.

در آخر هم میفهمیم برای ساخت موشن گرافی چه مراحلی رو باید طی کنیم. پس حتما این مطلب کوتاه رو بخون!

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست
موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست

 

اگه بخوایم خلاصه بگیم، به متحرک سازی تصاویر و صداگذاری روی اونها موشن گرافی می گن، یعنی وکتور های‌ تصاویر انیمیشن یا همون پویانمایی رو با نرم افزار های گرافیکی بر اساس یه سناریوی خاص متحرک می کنن و بعد گوینده روش صداگذاری میکنه تا مفاهیم به طور کامل منتقل بشه.

برای ساخت کلیپ نیازمند چه ابزاری هستید؟

برای ساخت یک کلیپ تبلیغاتی حتما به دوربین، نورپردازی خوب، صدابرداری، و البته بازیگر نیاز داریم، اما در موشن گرافی فقط از تدوین و صداگذاری بهره میگیرید پس حالا چه میکنید : بقیه کار هارو به کامپیوترتون واگذار می کنید.

این یعنی هزینه موشن گرافی برای ساخت کلیپ خیلی پایین تر هست.

کاربرد های موشن گرافی

از کاربرد های موشن گرافی اینه که برای ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن های دو بعدی، معرفی محصول یا خدمات، ایده های تبلیغاتی و برنامه های آموزشی میشه از این هنر تمام عیار استفاده کرد.

موشن گرافی راکت
موشن گرافی راکت

همچنین بخوانید : تفاوت وکتور و پیکسل

انواع موشن گرافی

در یک نوع از موشن گرافی صداگذاری روی تصاویر وکتور انجام میشه که برای مخاطب بسیار جذابه و انتقال مفاهیم بهتر انجام میشه.

مدل دبگه ویدئو موشن هستش و اون وقتیه که فیلمبرداری واقعی و گرافیک با هم ترکیب میشن به این صورت که برای قسمتهایی از فیلم که قابلیت فیلمبرداری واقعی ندارن از گرافیک کمک گرفته میشه در نتیجه این دو با هم ترکیب میشن و ویدیو موشن حاصل میشه.

سومین مدل که بهش استاپ موشن میگن، در واقع عکس هایی که از اشیا واقعی گرفته شده کمی حرکت داده میشن و بعد این عکس ها متحرک سازی میشن.

مدل بعدی که میشه ازش اسم برد اینفو موشن هستش، در اینجا ابتدا اینفوگرافی رسم میشه بعد به گونه ای حرکت رو وارد اینفوگرافیک میشه تا مراحل مختلف رو نشان بدیم.

نکته: (اینفو گرافی + موشن) اینفو موشن در واقع ارائه اطلاعات به صورت دیداری که باعث میشه ذهن با کمک استدلال ها مطالب رو بهتر و سریع تر درک کنه.

برای ساخت موشن گرافی چه مراحلی باید طی شود؟

باید بگیم که ممکنه هر کسی روش کار خودش رو داشته باشه ، اما ما اینجا به طور کلی یه سری مرحله رو با هم مرور می کنیم.

اول داستان یا فیلمنامه یا استوری برد نوشته میشه، بعد از تایید داستان کاراکترها و لوکیشن انتخاب و طراحی میشن، این مرحله خیلی مهم و حساسه چون میتونه بیشتر جذابیت موشن ما رو رقم بزنه.

توی مرحله بعد بر اساس نوشته ها متحرک سازی انجام میشه، و در آخر صداگذاری مناسب با سناریو و شخصیت ها صورت میگیره. در این مرحله کار تموم میشه، البته به این آسونی که گفتیم نیست و کلی زحمت و خلاقیت لازم داره !

ساخت موشن گرافی
ساخت موشن گرافی

 

مزایای موشن گرافی

انتقال مفاهیم در بهترین حالت

تحت تاثیر قرار دادن مخاطب در کمترین زمان

بازاریابی ویدئویی (بازاریابی عصر جدید)

پایین بودن هزینه موشن گرافیک نسبت به تیزر های واقعی با فیلمبرداری

توسعه کسب و کار در شبکه های اجتماعی

کیفیت آموزش رو بسیار بالا برده و اموزش رو آسون میکنه

 

خدمات موشن گرافی در ایران :

سایتای زیادی تو این زمینه فعالیت میکنن اما اولین سایتی که خدمات موشن گرافی در ایران رو انجام میدن، رایا مارکتینگه که به کمک بیش از ۹۰۰۰ گرافیست خدمات موشن گرافی رو با هزینه کم برای مخاطباشون مهیا میکنن.

 

همچنین بخوانید : عکس استوک چیست